Présentations parallèles

Veuillez noter que toutes les séances se passeront en anglais, à l’exception de celles marquées d’un *
Les sessions parallèles sont sujettes à changement.

Jeudi 24 octobre

Grand espace de l’apprentissage
Interprétation simultanée

Salle Ascension des arts

Salle Transformation des communautés

Salle Autonomisation des jeunes

Salle Innovation par la collaboration

Salle Perspectives internationales

Salle Pouvoir de l’éducation artistique

13h30 - 14h30
Thème: Reconciliation; Arts and Learning in Schools & Communities
Décoloniser et « autochtoniser » l’éducation artistique : Apprendre les leçons des aînés, des détenteurs du savoir et de la sagesse, des artistes et des savants autochtones Nous verrons comment le Centre des études autochtones en milieu urbain du Toronto District School Board s’implique auprès des éducateurs, des organismes et des membres des communautés en vue de formuler des perspectives autochtones et d’établir des relations.
Présentatrice :
Tanya Senk Tanya Senk, directrice affectée à l’éducation autochtone, directrice de l’École Kapapamahchakwe - Wandering Spirit, Toronto District School Board.
Toronto, ON
INDIGENizeUS au Young People’s Theatre Découvrez le programme de perfectionnement professionnel INDIGENizeUS, créé au Young People’s Theatre, qui puise dans les sept savoirs ancestraux et les expériences du personnel, et apprenez l’effet qu’a eu ce processus au niveau organisationnel sur la compagnie, et au niveau individuel sur ses membres.
Présentatrice:
Lindy Kinoshameg Lindy Kinoshameg - animatrice de la participation communautaire, Young People’s Theatre
Toronto, ON
Session bilingue
Thème: Arts & Learning in the Digital Age; Music Creation and Education
Carrefour des musiques participatives créatives, une ressource en ligne produite par et pour les gens qui créent leur propre musique. La musique participative créative est un mouvement populaire qui connaît une forte croissance au Canada. Cette présentation sera l’occasion de découvrir le Carrefour des musiques participatives créatives du Réseau canadien pour les musiques nouvelles, de prendre part à une activité participative et de discuter des besoins en matière de ressources en ligne.
Présentatrice:
Louise Campbell Musicienne, animatrice en arts participatifs et médiatrice culturelle. louisecampbell.ca
Montréal, QC
À la croisée des cultures : explorer la créativité musicale des jeunes avec la compositrice Katia Makdissi-Warren Les compositeurs canadiens ont une vision fascinante de notre monde et peuvent constituer une riche source d'inspiration pour des projets créatifs dans les écoles et les communautés. Forts de notre vaste expérience auprès d’enseignants, d’enfants et de compositeurs, nous présenterons les programmes éducatifs de la Société de musique contemporaine du Québec (SMCQ) en mettant l’accent sur les activités actuelles 2019-2020 autour de la compositrice à l’honneur, Katia Makdissi-Warren. Reconnue pour sa vision de la musique en tant qu’expérience de rencontre et de partage entre les cultures, cette artiste inspirante et novatrice, située au carrefour des cultures du Moyen-Orient, de l’Ouest et des peuples autochtones, offre un exemple éloquent de la vie en commun à travers l’art. Tout au long de l'année, les enfants sont invités à découvrir son travail à travers diverses activités, notamment en chantant son œuvre "Les Grands Espaces" pour chorale et chanteuses de gorge inuites, en regardant des clips vidéo sur des collaborations interculturelles ou en présentant leurs propres compositions aux concerts "Compositeurs en herbe". Des ateliers avec Katia Makdissi-Warren, des chanteuses de gorge et des musiciens de différentes traditions culturelles sont également proposés aux écoles participantes à travers le Canada. Nous discuterons de la manière dont ces projets réunissant des écoles et des musiciens de différentes cultures, y compris les Premières Nations, favorisent la réconciliation par le biais des arts et de l'apprentissage, et contribuent à la construction d'une société plus tolérante et ouverte.
Fondée en 1966 par un groupe de compositeurs de renom, la SMCQ est un organisme à but non lucratif bien établi qui a pour mandat de promouvoir la musique canadienne. En plus d’une saison annuelle de concerts, d’un festival biennal international et d’une Série hommage florissante, le volet Jeunesse de la SMCQ propose divers projets spéciaux visant à amener les enfants à découvrir de nouvelles œuvres et à créer leurs propres compositions grâce entre autres à du matériel éducatif gratuit (smcqeducation.ca/ fr /) qui est utilisé par environ 22 000 élèves dans plus de 100 écoles chaque année.
Présentatrice:
Claire Cavanagh En tant que responsable des projets éducatifs à la SMCQ, Mme Cavanagh travaille en étroite collaboration avec des compositeurs et des professeurs de musique afin de créer du matériel pédagogique et des projets inspirés des compositeurs vivants d’aujourd’hui. Elle termine actuellement une maîtrise en éducation musicale à l'Université Laval sur les projets de composition dans les écoles.
Montréal, QC
Thème: Health & Well-Being; Arts & Learning in Communities
Création d’un espace créatif : étude de cas Cette étude de cas démontrera l’utilité de l’art comme outil pour résoudre des conflits ancrés dans des divergences de valeurs; nous explorerons aussi la manière dont la « recherche de signification » par le biais d’un espace interculturel partagé permet de former des citoyens généreux et impliqués.
Présentatrice:
Joyce Clouston Joyce Clouston, PhD, RSW. Social work research and clinical practice include exploring models of child care synthesizing Indigenous and mainstream values.Transcribing, writing and editing include bridging spiritual traditions.
Winnipeg, MB
Répandez la nouvelle : IkKaumaujammik et le Labrador Creative Arts Festival IkKaumajammik est un projet visant à présenter des récits écrits collectivement par les communautés inuites du Labrador. La présentation de ce travail en dehors des collectivités éloignées présente des défis, mais le résultat peut s’avérer profondément gratifiant et enrichissant.
Présentateur:
Tim Borlase Tim has been actively involved in promoting and sustaining the arts and culture of Labrador for 45 years.He believes that in this age of globalization and interconnectivity, being rooted in one’s own culture, heritage and history is essential for young people.
Pointe -du- Chëne, NB
Thème: Youth-Led Initiatives; Community Arts Programs; Social Justice & Reconciliation
Propuesta no Protesta; The R.I.S.E. of the Grassroots Movement SPIN présentera la vidéo Immigrant Indigenous Friendship et parlera de l’impact qu’a eu la proposition faite dans le cadre de la conférence de 2017 du RCAA. Randell nous parlera des effets de l’autonomisation des voix et de l’identité des jeunes par le biais de R.I.S.E., l’organisation artistique qu’il a créée.
Présentateurs:
SPIN El Poeta SPIN El Poeta est un poète, défenseur des droits des jeunes et ancien réfugié guatémaltèque qui a été nommé deux fois champion du Grand Slam du Toronto Poetry Slam. De plus il est le propriétaire de l’entreprise d’éducation artistique One Mic Educators, le fondateur de la série #LA3Raza Open Mic A, conûe pour réunir des artistes autochtones, de la diaspora africaine et d’Amérique latine à l’occasion de soirée d’apprentissage transculturel et interculturel.
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Randell Adjei Randell Adjei est un auteur, conférencier motivateur, éducateur artistique et leader communautaire qui emploie l’oralité pour autonomiser et transformer les gens au moyen de ce qu’il appelle l’Edutainment. Il est fondateur d’un des projets dirigés par des jeunes qui existent depuis le plus longtemps, Reaching Intelligent Souls Everywhere (R.I.S.E Edutainment). Il a trouvé son rythme et son art après des années de dérive, surmontant ses obstacles et se servant de sa transformation pour inspirer les autres. Tel un alchimiste tranformant la pierre en or, il encourage tous ceux qu’il croise à ramener à la surface le pur potentiel qui repose au fond de chacun d’entre nous. Randell partage ces messages sur diverses scènes à titre d’emcee/maître de cérémonie, d’artiste de la scène et de praticien des arts. Randell est également fellow de MaRS DD, Studio Y, cohorte 2, et l’un des cinq entraîneurs du projet Poetry Saved Our Lives de la Bibliothèque publique de Toronto. Par ailleurs, il est fréquemment invité par le Toronto District School Board et Toronto Catholic School Board à titre de conférencier.
S’étant souvent produit à TEDxUTSC, Randell a partagé la scène avec Jessie Reyez, Terry Crews, Paul Mooney, Maestro Fresh Wes et D’bi Young, entre autres.
Toronto, ON
Art City Chez Art City, on assiste à la rencontre de deux mondes qui existent habituellement dans des galaxies complètement différentes : celui des pratiquants de l’art contemporain et celui des gens marginalisés, qui disposent de peu de ressources et sont habituellement privés de l’accès au monde de l’art contemporain. Le directeur artistique Eddie Ayoub parlera des joies et des défis de proposer un espace où les artistes et les membres de la communauté collaborent pour assurer leur bien-être mutuel, enrichir la pratique artistique ainsi que la qualité de vie.
Présentateur:
Eddie Ayoub Eddie Ayoub is an artist and 27-year participant in Winnipeg's art community. He is Artistic Director of Wanda Koop's community art organization, Art City.
Ayoub has directed Art City programming since 2007 and is co-chair of the Manitoba Artist-Run Centres Coalition (MARCC), representing Manitoba and serving as Chair of the national Artist-Run Centres and Collectives Conference (ARCA) Board.
Ayoub is also a member of the Youth Agencies Alliance (YAA) Executive Committee and a member of the City of Winnipeg’s OurWinnipeg Community Advisory Committee, helping to shape the foundation of Winnipeg's future development priorities.
Thème: Arts & Learning in Schools; Artist & Teacher Partnerships
Le renforcement des capacités dans les écoles : L’héritage des partenariats de collaboration fructueux Cette présentation nous fera découvrir des partenariats uniques créés dans le cadre du programme des Artistes en milieu scolaire de la Saskatchewan, la diffusion en continu de contenus d’apprentissage électronique, et la possibilité offerte aux élèves de la maternelle à la 12e année d’avoir des expériences artistiques et pédagogiques novatrices par le biais de collaborations avec des artistes professionnels.
Présentatrice:
Jody Greenman-Barber Jody Greenman-Barber is an artist, teacher and collaborator. She is the Program Consultant for the Saskatchewan Arts Board responsible for Artists in Schools, Artists in Communities, and LIVE ARTS.
Regina, SK
Arts Matter at the GECDSB, Windsor, Ontario Cette présentation sera l’occasion de découvrir le travail du GECDSB, reconnu à l’échelle nationale, visant à appuyer, développer et maintenir une forte présence des arts dans l’apprentissage des élèves au quotidien. Des partenariats communautaires, un perfectionnement professionnel continu dans le domaine des arts pour nos éducateurs, l’intégration des arts dans la salle de classe, des performances publiques et un investissement continu de la part de l’administration supérieure demeurent les priorités de notre plan d’amélioration globale du Conseil (BIPSA).
Presenters:
Dre Clara Howitt Dr. Howitt has been an educator and leader for over 20 years. She has been a classroom teacher, school Principal, system Program leader and Superintendent of Education throughout her career. During the last decade Dr. Howitt has been in service as a Superintendent responsible for Curriculum and Program K-12 as well as Leadership Development. Dr. Howitt has a particular interest and knowledge of change theory, program evaluation, educational policy and leadership development.
Dre Bernadette Berthelotte Bernadette Berthelotte is a native of Toronto, Ontario who came to Windsor in 1977 to begin her Bachelor of Music Degree in Horn Performance. Upon completing this degree, Dr. Berthelotte pursued and completed a Master of Music Degree in Horn Performance and Theory from Wayne State University in 1984. She continued her education at the University of Windsor and in 1985, received a Bachelor of Education, and a Master's in Education in 1990. In 2007 Dr. Berthelotte completed a Doctor of Philosophy Degree in Music Education at Michigan State University.
In addition to her busy teaching and work schedule, Dr. Berthelotte's orchestral experience is vast. She regularly performs with the Windsor Symphony Orchestra and continues to freelance in and around the City of Windsor and Detroit. Her past orchestral experiences include the Detroit Civic Symphony Orchestra, the Detroit Metropolitan Orchestra, the Canadian Chamber Orchestra and the Regina Symphony Orchestra.
Dr. Berthelotte's awards include a full scholarship from Wayne State University in 1981, a full fellowship from Michigan State University in 1997, the S. Hunter Henry Memorial Scholarship in 1998, 1999, the Government of Canada's Female Doctoral Award in 1997 and 1998, and the Prime Minister’s Award for Teaching in 2003.
After spending 23 years teaching instrumental music full-time at W.F. Herman Secondary School in Windsor, Dr. Berthelotte is now the Teacher Consultant for the Arts for the Greater Essex County District School Board. Additionally, she also teaches Music Education courses at the University of Windsor in the Faculty of Education.
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Karen McClellan Karen McClellan, Executive Director, Arts Can Teach
Karen is a business owner, educator, arts advocate, professional orchestral cellist and social entrepreneur. Karen began cello in her northern Alberta public school's music program, leading to a BMus and AVCM in Cello Performance and Teacher Training. In 1999-2018, Karen was an artist educator and mentor for Learning Through the Arts, a groundbreaking program created by Angela Elster and the Royal Conservatory. Karen is a valued leader and artist mentor, supporting, training and empowering artists from diverse disciplines to discover and share their creative strengths.
In 2018 Karen founded Arts Can Teach to continue and expand dynamic hands-on learning and artist-teacher partnerships in Windsor-Essex schools and community centres. Learn more at artscanteach.ca
Windsor, ON
Thème: Social Justice; Arts for Children & Youth; International Perspectives
L’éducation artistique et la formation technique et professionnelle : Autonomiser les jeunes pour favoriser leur créativité Au Kenya comme dans de nombreux pays d’Afrique, le secteur créatif est composé d’un important contingent de jeunes. Compte tenu de cette forte représentation, et du besoin exprimé par le pays d’impliquer la société dans des activités favorisant l’autonomie économique, notre projet vise à stimuler la créativité afin d’autonomiser les jeunes de niveau postsecondaire et de favoriser le développement économique et communautaire.
Présentatrice:
Emily Akuno Trained as a music performer-educator in Kenya, USA and UK, Emily Achieng' Akuno's research focuses on cultural relevance in music education and the use of music to develop literacy skills.
Kenya
Le fonds social « The children are painting the world » Les principaux objectifs du Fonds comprennent : la popularisation des réalisations dans les domaines des arts, de la culture, leur legs intangible et tangible, la promotion d’un mode de vie sain et de loisirs enrichissants, l’environnement et le développement durable. En 2019, le projet a célébré son 20e anniversaire. Au fil des ans, ce mouvement en faveur de la créativité chez les enfants et les jeunes a acquis une ampleur internationale.
Présentatrice:
Moldir Bekzhan Moldir Bekzhan has headed such organizations as “The Children are Painting the World” Social Fund, “Art Invest” Education Centre, Kazakhstan Association of Children & Family Entertainment, “Youth for healthy way of life” Public Organization, Kazakhstan National Federation of UNESCO Clubs, etc.
Kazakhstan
Thème: Music Education; Arts & Learning in Schools; Children and Youth
Créer un espace favorable aux arts La création d’un espace favorable aux arts s’effectue au moyen d’éléments de temps et de lieu. Disposer d’un espace en termes de temps et de lieu peut signifier différentes choses à différents niveaux au sein d’une communauté, et ce sont ces besoins que nous explorerons ici.
Présentatrice:
Ida Edwards Ida Edwards, B of Music,Vocal Performance and composition minor, Musician, community builder and volunteer, town Councillor, business owner, Served as an executive member on many community boards in support of learning through the arts
Athabasca, AB
Étude nationale sur l’éducation musicale – La Coalition pour l’éducation musicale La Coalition lançait récemment une recherche nationale qui fera date, visant à se pencher sur le paysage actuel de l’éducation musicale au Canada; cette étude abordera plusieurs récentes questions qui auront une incidence sur l’avenir des programmes de musique au sein des écoles à travers le pays.
Présentateurs:
Dr Adam Con Dr. Adam Jonathan Con is Associate Dean of Fine Arts, Head of Music Education, Graduate Choral Conducting and conductor of the 170-voice UVIC Chorus at the University of Victoria. He served in similar capacities at the Bob Cole Conservatory of Music, California State University, Long Beach, at Wittenberg University in Springfield, Ohio and at Georgia Southern University in Statesboro, Georgia. He authoured the largest study on the state of K-7 music education in British Columbia and is currently the principal investigator for the National Study on the State of Music Education in Canada. In frequent demand as a presenter, clinician and choral conductor, Dr. Con has participated at events such as the Foro Coro Americano in Argentina, I Foro Internacional De Educación Musical in Mexico, Podium: Canadian National Choral Conducting Symposium, National American Orff-Schulwerk Conference, the Canadian National GALA Conference, the National Canadian Orff- Schulwerk Conference, the Manitoba Provincial Music Educator’s Conference, the Alberta Provincial Music Educator’s Conference, the British Columbia Provincial Music Educator’s Conference, the British Columbia Choral Federation Chorfest and Youth Choir, the Unitarian Universalist Musicians National American Conference, Ohio State Music Educator’s Conference, the Georgia State American Choral Directors Association Conference, and the Georgia Music Educator’s Conference.
Dr Eric Favaro Dr. Eric Favaro is a passionate education advocate who has devoted his entire career to helping teachers gain a better understanding of the importance of an education in and through the arts. Trained as a music educator, he is respected nationally and internationally as an innovator for effective programs in Arts Education, and is considered to be a leader in his field. Eric taught elementary music for several years, served as Coordinator for Arts Education with the Cape Breton-Victoria Regional School Board, and spent the last six years of his career as Arts Education Consultant for the Nova Scotia Department of Education. He has taught undergraduate and graduate education courses at several Canadian universities, and in 2011 he was appointed as Visiting Fellow to the Ministry of Education in Singapore. In that capacity he has served as an advisor for teacher development in music education. He has published extensively and he actively participates in research projects on current educational issues with colleagues around the world. Now retired from public education, Eric operates his consulting firm, Artscape Consulting Ltd. and for the past several years he has built a vibrant business that focuses on training, research, and development.
&
Angela Elster Ms. Elster, one of Canada’s preeminent Arts & Learning executives, is currently the Vice President, Vancouver Symphony Orchestra School of Music and Community Programs. Following three decades of leadership, most recently as Senior Vice President of The Royal Conservatory where she launched ‘Learning Through the Arts’ in addition to many other successful education and wellness programs. She has held leadership positions with the Coalition for Music Education and the Canadian Network for Arts and Learning and currently leads several Canadian creative projects. She holds a Bachelor of Music from the University of Toronto, an MA from OISE and the Certificate of Leadership in Expressive Arts from the European Graduate School where she is in the process of completing her PhD. She brings to organizations demonstrated expertise in teaching, research, curriculum development, government relations, fundraising and strategic planning. Central to all of her work is the creativity, inspiration, excellent quality, depth, and joy she learned through her music education and music teaching. Angela was awarded one of Canada’s highest honors – the Meritorious Service Medal from the Right Honourable David Johnston, former Governor General of Canada recognizing outstanding accomplishments that set an example and bring benefit to our country.
Pan-Canada
14h30 - 15h30
Thème: Social Justice; Arts Education in Schools; Inclusivity
La musique pour la justice sociale : Les effets du programme parascolaire de musique orchestrale El Sistema au Manitoba Les programmes musicaux en faveur de la justice sociale se traduisent par une amélioration des résultats scolaires et de la vie des élèves. Nous présenterons les résultats de la mise en œuvre du programme orchestral El Sistema dans deux écoles canadiennes en milieu urbain défavorisé. Les participants seront invités à jouer et témoigner de leurs expériences.
Présentateurs:
Francine Morin, PhD Dr. Francine Morin, an authority in Canadian arts education, teaches and conducts educational research. She works with institutional partners studying the impacts of Sistema Winnipeg on children’s development and more.
&
Representative Program Participants Winnipeg, MB
La conception et la transformation des espaces d’apprentissage de la maternelle à la 12e année au moyen des arts : Une pédagogie des littératies multiples L’étude de recherche en cours sur l’action participative que nous présenterons explore certaines des pratiques prometteuses visant à créer des espaces d’apprentissage de qualité de la maternelle à la 12e année au moyen des arts et d’une pédagogie axée sur la notion de littératies multiples.
Présentatrices:
Beryl Peters Beryl has enjoyed a rich career in arts education, recently as Arts Education Consultant for Manitoba Education. She is currently Director of School Experiences for the Faculty of Education, University of Manitoba.
&
Julie Mongeon-Ferré Throughout her 30 year music teaching career Julie enjoyed integrating technology and different art disciplines. Since 2011, she has been an Arts Education Consultant with the Manitoba Bureau de l'éducation française.
Winnipeg, MB
Thème: Health and Well-Being; Community Partnerships
D’abord, nous guérissons l’artiste En 2016, le feu de forêt de Horse River a donné lieu à l’évacuation de 88 000 personnes en un jour, en plus de détruire 2579 propriétés. Trois ans plus tard, certaines personnes attendent toujours de rentrer chez eux. Les arts jouent un rôle guérisseur subtil mais important au sein d’une communauté ainsi touchée. La mise en œuvre d’un plan stratégique de rétablissement des artistes (Arts Recovery Strategic Plan) nous fera découvrir le parcours de guérison des artistes qui font leur part pour guérir leur communauté.
Présentatrice:
Sharon Heading Sharon has been a resident of Fort McMurray for 17 years. She comes from a background in Not-for-profit as a Special Event Organizer and as a Real estate Agent. The past 4 years she has combined those talents to do contract work in the Arts sector. Sharon is a respected member of the local Arts Community and exhibits regularly in the community. She is vice chair of the Public Art Committee, past President of the Wood Buffalo Arts Foundation and past coordinator of Learning Through The Arts. She is a passionate community volunteer committed to keeping the Arts front and center in the community.
Fort McMurray, AB
Far From the Heart / Loin du Coeur Vous voulez encourager les jeunes à parler de consentement et de violence en ce qui a trait à leurs fréquentations amoureuses? Far From the Heart / Loin du cœur, créé par Sheatre, y parvient au moyen de performances théâtrales, de films en ligne, d’un hybride numérique/performance et de diffusion en continu, et des défis rencontrés en cours de route.
Présentatrice:
Joan Chandler JOAN CHANDLER (Producer, director, writer, facilitator) specializes in Forum Theatre and community arts. She has a keen ability with groups, spinning new plays with, by and about their own stories.
Kemble, ON
Thème: Community Partnerships; Equitable Access to Arts & Learning
Fête de la culture : l’exploration du bien-être au moyen d’une programmation participative Pour souligner le 10e anniversaire de la Fête de la culture, nous avons lancé une campagne de communication échelonnée sur un an, axée sur la créativité, les arts et le bien-être. Cette présentation explorera les résultats de la campagne, ce que nous avons appris et l’adoption de certaines pratiques à la base.
Présentatrice:
Aubrey Reeves Aubrey Reeves is a Toronto-based artist and arts manager. Involved with Culture Days since it launched in 2010, she first led the initiative in Ontario and subsequently was named National Executive Director in 2017.
Toronto, ON
Comment les organismes intermédiaires appuient l’éducation artistique en milieu rural À travers le Canada, les communautés rurales explorent le potentiel qu’ont les arts à promouvoir le bien-être et le développement durable à l’échelle locale. Au cœur de cet objectif se trouve l’accès du public à une éducation artistique de haute qualité. Toutefois, en milieu rural, cet accès peut être restreint, et le besoin d’élaborer des stratégies de développement de capacité s’y fait sentir. Des partenariats entre secteurs et disciplines consolident le système social, y compris en matière d’éducation.
Présentatrice:
Tiina Kukkonen Tiina Kukkonen is a visual artist, experienced arts educator, and PhD candidate in the Faculty of Education at Queen's University. Her publications in academic journals, practitioner magazines, and online forums aim to influence policy and practice in arts education. Her interest in rural arts education stems from her experiences living and working in rural and northern communities.
Kingston, ON
Thème: Social Justice & Reconciliation; Arts & Learning in Schools
Culture City Youth : Redéfinir l’éducation expérientielle Le mandat de la programmation du programme Culture City Youth, créé par le Conseil des arts de la ville de London, est de travailler étroitement avec les conseils scolaires et les organismes locaux pour s’assurer que certains besoins et intérêts soient reconnus et clairement formulés.
Présentateur:
Jeremy Jeresky Jeremy Jeresky is the Curator of Public Programs and Learning at the London Arts Council. He has an extensive back ground in community art practice and research.
London, ON
Spoken Words. Open Hearts Spoken Words, Open Hearts explore les manières dont la poésie déclamée peut être intégrée à l’expérience scolaire, comment elle a permis de jeter des ponts entre communautés, et d’autonomiser les jeunes au carrefour de leurs diverses identités.
Présentateur:
Dwayne Morgan Dwayne Morgan is a multi award winning Spoken Word Artist and Educator from the Toronto Region. In 2013, Morgan was inducted to the Scarborough (Ontario) Walk of Fame.
Toronto, ON
Thème: International Perspectives; Post-Secondary Arts & Learning
Studying a painting: analyses of curators for observers and machines Curators analyse paintings to describe the expressive intentions of the author, subjects, and techniques. Their analyses include concepts that are connected to other entities in the world.
The Semantic Web is a collection of techniques that makes the content on the Web understandable by machines. They form a Giant Global Graph of knowledge that can be queried by people.
Our project aims to create the tools to publish works of curators with such technologies. Observers will read the analysis of different curators and critics; links to learn more about the concepts will be available. Because our formal knowledge representation model considers parts of a painting, queries such as `what do the hands in the middle of The Creation Of Adam represent?' can be answered. Descriptions of a picture will also be accessible clicking on parts of the published images. Also, using augmented reality, visitors could retrieve information simply by looking at a part of the picture. As a result, our system will improve understanding and scholarship in the fine arts. As the first application of our model, we will publish analyses of the Miss Chief's Wet Dream by Kent Monkman. A prototype will be also introduced.
Présentatrice:
Nicola Raffaele Di Matteo Nicola Raffaele Di Matteo. Ph.D. student at Dalhousie University. Working on Semantic Web Ontologies and Frameworks, Segmentation Software and Time Machine Interfaces.
Halifax, NS
Le passé, le présent et l’avenir : la danse sociale au sein des établissements du troisième cycle en Chine L’offre de cours de danse sociale au sein des établissements de troisième cycle en Chine a eu un impact majeur sur l’industrie de la danse sociale à l’échelle locale et internationale. Notre projet de recherche vise à mieux comprendre comment former les étudiants qui se spécialisent en danse sociale dans les universités chinoises.
Présentateur:
Longqi Yu Longqi Yu (Johnny) is a PhD candidate at the University of Auckland. After completing his dual masters (two degrees) from Beijing Dance Academy (BDA) and University of Auckland, he was awarded the BDA Academic Excellence Award. Longqi is the first and only competitor from China and Asia to win the gold medal at the 53rd Junior Blackpool Dance Championship (2010) in the UK. He was a member of the Chinese DanceSport National Olympic Team.
Nouvelle-Zélande
Thème: International Perspectives
Partage d’idées sur le développement durable dans le cadre de l’index d’éducation artistique (SAEI) basé sur l’Agenda de Séoul Le but de cette étude est d’élaborer un index international basé sur l’Agenda de Séoul : Objectifs pour le développement de l’éducation artistique. La version sud-coréenne de l’index est basée sur des calculs effectués en 2011, 2014 et 2017, et permet d’en tirer des conclusions et des implications importantes.
Présentatrice:
InSul Kim InSul Kim is an associate professor of Graduate School of Culture at Chonnam National University, Gwangju, Korea; and is interested in the arts can as an alternative form to reflect social problems, initiate civic engagement, and produce social capital.
Corée du Sud
Les défis liés à l’éducation artistique et culturelle dans un pays post-entente caractérisé par la diversité
Présentatrice:
Gloria Zapata Restrepo
Colombie
Digital Strategy Consultation - A
Members of the Canadian Network for Arts & Learning’s Digital Strategy team, along with Peter Skillen and Laurie Biderman, will facilitate discussions on creating a pan-Canadian inclusive digital strategy for the future of the arts and learning sector.
16h00 - 17h00
Thème: Arts & Learning in the Digital Age; International Perspectives
La numérisation et l’éducation artistique : Perspectives et conclusions des recherches récentes La numérisation et la connectivité mobile ont entraîné des changements sans précédent dans notre monde. Les distinctions entre le cyberespace et l’espace-viande, ou entre le monde « réel » et le monde « virtuel » sont désormais obsolètes. Dans un tel contexte, l’éducation artistique s’avère d’une grande pertinence, puisque la transformation numérique de notre monde requiert de nouvelles techniques culturelles.
Présentateurs:
Benjamin Jörissen Dr Benjamin Jörissen is Chairholder of the Chair of Education with a focus on Culture and Aesthetics at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg. The Chair's research aims to contribute to an understanding of the role of aesthetic, arts and cultural education in a transforming and diverse world.
Elke Möller Elke Möller is a research associate at the Department of Education with a Focus on Culture and Aesthetics and pursues a PhD in Media Studies at the Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nuremberg (Germany). She currently coordinates the meta-research project »Digitalization in Arts and Cultural Education«.
Friederike Schmiedl Friederike Schmiedl works as a research assistant in the meta-research project »Digitalization in Arts and Cultural Education« at the Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg (Germany). In addition, she is a PhD candidate at the Department of Education with a Focus on Culture and Aesthetics.
Allemange
La redécouverte des arts et de l’apprentissage à l’ère numérique : réflexions sur nos explorations En Corée du Sud, plusieurs stratégies ont récemment été établies pour créer de nouvelles politiques nationales en réponse à l’incidence de la technologie sur les arts. Un des grands axes de nos démarches en 2018 était l’exploration des changements au niveau de l’éducation artistique. Cette présentation abordera nos processus, nos conclusions et l’impact de ces projets.
Présentatrices:
Jahyun Kim Jahyun Kim joined the Korea Arts & Culture Education Service in 2005, its founding year. She has been establishing solid platform for sustainable arts and culture education as the director of the Educational Affairs Division.
&
Hyejin Yang Hyejin Yang is a program coordinator for the International Affairs Team of the Korea Arts and Culture Education Service, a public agency within the Ministry of Culture, Sports and Tourism of Korea.
Corée du Sud
Thème: Health & WellBeing; Inclusivity; Working with Children & Youth
L’expérience de l’invalidité physique chez les étudiants dans le cadre des cours de théâtre à l’école secondaire Cette présentation offrira un survol des recherches en cours qui considèrent l’expérience de l’invalidité physique qu’ont les élèves participant à des cours de théâtre à l’école secondaire. Les résultats comprennent la description des thèmes importants identifiés lors de leurs expériences.
Présentatrice:
Nissa Sills Nissa Sills is a master's student researcher with a background in drama education and its intersection with physical disability.
Kingston, ON
Apprendre l’anglais en couleur : Une approche multimodale de l’enseignement des langues Le pouvoir thérapeutique des arts a un potentiel aux nombreuses ramifications pour les professeurs de langues et leurs apprenants, permettant de surmonter des défis liés à l’apprentissage d’une langue, aux épreuves personnelles et familiales et à la navigation de contextes culturels qui ne sont pas familiers.
Présentatrices:
Elfrieda Lepp-Kaethler Elfrieda Lepp-Kaethler (Ph.D. Associate Professor of TESOL, Providence University College, ExArts Diploma WHEAT) works as a language teacher educator and is researching the role of visual art in language learning. &
Youn Sun Park Youn Sun Park (B. A. Art Therapy, TESOL Cert.) is a TESOL student at Providence University College where she is combinging her passion for art therapy and English language teaching.
Otterburne, MB
Thème: Mental Health & Wellbeing; Working With Youth; Vulnerability & Expression
La vulnérabilité et les arts : le super pouvoir secret de l’humanité (un mini-atelier) Story Planet est un organisme de création sans but lucratif qui offre aux jeunes Torontois la possibilité de créer et de partager leurs récits. Notre équipe d’experts – (artistes, scénaristes, bénévoles) propose aux jeunes – et surtout ceux issus de communautés dépourvues de ressources – des expériences qui leur donneront de bonnes compétences en communication, tout en favorisant l’estime de soi et le sentiment d’appartenance.
Presentateur :
David Hurlow Dave Hurlow is a Story Wizard, freelance writer and musician. He is currently playing bass and singing in Andrew La Tona & The Nightshades and working on his first novel, Deep Sea Feline.
Toronto, ON
Thème: Health & Well-Being, Arts & Learning for Youth & Children
Vulnerability & the Arts: Humanity’s Secret Superpower Story Planet is a Toronto-based nonprofit organization dedicated to amplifying voices and improving literacy skills through non-traditional creative learning experiences with children and youth in under-resourced schools and communities.
The students we work with face many barriers to success – they may be newcomers to Canada, low-income, indigenous, or from other similarly disenfranchised populations. Our programs empower youth to believe in the value of their stories, and give them the tools to share those stories while respecting the stories of others. With this comes improved self-worth, greater empathy, and more engagement in school and society.
Founded in the model of Dave Egger’s 826 National, Story Planet runs approximately 80 workshops a year in public schools in Toronto’s Neighbourhood Improvement Areas, and at our own space in Toronto’s colourful Moss Park neighbourhood. We also offer two weekly after-school programs – one for indigenous children and the other for teens – and a satellite, multi-generational drop-in program on the weekends. Our programs are offered free of charge.
Our workshops are high-energy creative experiences that center on a variety of literary forms, from short stories and plays, to comic books and songs. All workshops are led by a professional writer and artist, along with a group of trained volunteers. In the end, students take home a published book of their own work to share with friends and family.
This past year, Story Planet launched the Young Authors Project (YAP), a five-session workshop carried out over one month, in which each student produced a unique story inspired by their own life. By engaging with students over a longer period of time, we provided a deeper learning experience, and developed more significant connections with the students. In the wake of each YAP series, teachers reported a significant positive shift in the students’ attitudes towards writing and self-expression.
Présentateurs:
David Hurlow Dave Hurlow is a Story Wizard, freelance writer and musician. He is currently playing bass and singing in Andrew La Tona & The Nightshades and working on his first novel, Deep Sea Feline.
Toronto, ON
Employer les marionnettes pour stimuler la conscience et encourager les discussions sur les questions de bien-être et de santé mentale La compagnie W.P. Puppet Theatre Society (WPTS) se donne pour mission d’éveiller la curiosité, d’aider à mieux comprendre le monde dans lequel nous vivons, explorer les questions d’actualité et inspirer le public à devenir des citoyens actifs, éthiques et impliqués, au moyen du théâtre de marionnettes.
Présentatrice:
Wendy Passmore-Godfrey Wendy Passmore-Godfrey is the Artistic Director and Founder of WP Puppet Theatre. In 1986, Wendy received her BFA from the University of Calgary and has since exhibited and performed her work nationally and internationally.
Calgary, AB
Session bilingue
Thème: TBD
Les sommets et les creux dans les organismes artistiques Fondateur du Théâtre à Pic, Inouk Touzin a mené l'organisme depuis sa fondation, en 2010, jusqu'à sa démission du poste de directeur artistique et général à l'été 2018. Retrouvez Inouk qui nous parlera de ses expériences à la tête du TàP et les défis qui ont entravé le développement de cette jeune compagnie de théâtre. Nous explorerons comment les limites du bénévolat, du développement communautaire et du financement public peuvent porter préjudice malgré un intérêt marqué pour les services et activités de la compagnie. Nous verrons les forces sur le terrain, ainsi que les lacunes qui ont entravé la route de l'initiative. Cette session sera un témoignage vécu, présenté comme données factuelles dont on peut tirer des leçons.
Présentateur:
Inouk Touzin Inouk Touzin est un artiste théâtral polyvalent qui détient un MFA en mise en scène de l'Université de Calgary. Il a oeuvré au Théâtre à Pic et a contribué à l’essor d'une centaine d'institutions canadiennes depuis les 20 dernières années.
Calgary, AB
Thème: Arts & Learning in Elementary School; International Perspectives
Les arts de la scène et l’apprentissage : Réflexions sur la présence d’enfants dans les pièces pour adultes Ce document constitue une réflexion sur les questions politiques et éthiques entourant la présence d’enfants tenant des rôles dans des pièces de théâtre contemporaines. Notre travail se penche tout particulièrement sur les dimensions politiques de l’enfance et sur les pratiques et les théories de l’apprentissage qui reconnaissent les enfants et les jeunes à titre d’agents de changement social.
Présentatrice:
Melissa Ferreira Melissa Ferreira, PhD, is a researcher at The State University of Campinas in São Paulo, Brazil. Fellow of The São Paulo Research Foundation (FAPESP).
Brésil
L’expérience des arts de la scène pour les enfants ayant des besoins complexes Les arts offrent le potentiel de fracasser les barrières et les limites auxquelles sont confrontés ceux et celles qui ont des défis neurologiques, physiques et cognitifs. Les expériences des arts de la scène qui sont basées sur l’exploration sensorielle peuvent reconfigurer les connexions neuronales entre le cerveau et les organes sensoriels.
Présentatrice :
Margot Wood Margot Wood is a theatre-maker and lecturer in Educational Drama and Theatre at the Cape Peninsula University of Technology in Cape Town, South Africa.
Afrique du Sud
Thème: Mental Health & Well-Being; Working with Children/Vulnerable People
Conception sonore numérique dans les cours de musique au primaire : le potentiel et les pièges Dans cette séance, nous ferons un compte rendu du potentiel et des pièges de la pédagogie de la création de Pierre Gosselin, telle qu’appliquée à deux projets de conception sonore et d’arts intégrés, l’un au Canada et l’autre en France.
Présentatrice:
Dre Jody Stark Jody Stark is an Assistant Professor in Music Education at the Desautels Faculty of Music at the University of Manitoba and Gaja Maffezzoli is a composer and professor at the Conservatoire de Montbéliard. They were brought together by this project
Winnipeg, MB
Exploration d’un modèle de comparaisons musicales afin d’offrir une éducation musicale antiraciste Cette présentation donnera lieu à un compte rendu d’un projet de collaboration visant à explorer un modèle qui permettrait le décentrement des récits colonialistes et la création d’une pédagogie antiraciste en classe de musique.
Présentatrice:
Dre Jody Stark Jody Stark is an Assistant Professor in Music Education at the Desautels Faculty of Music at the University of Manitoba and Gaja Maffezzoli is a composer and professor at the Conservatoire de Montbéliard. They were brought together by this project
Winnipeg, MB

Vendredi 25 octobre

Grand espace de l’apprentissage
Interprétation simultanée

Salle Ascension des arts

Salle Transformation des communautés

Salle Autonomisation des jeunes

Salle Innovation par la collaboration

Salle Perspectives internationales

Salle Pouvoir de l’éducation artistique

11h00 - 12h00
Thème: TBA
Bâtir l’identité culturelle et linguistique par le biais des arts Bâtir l’identité culturelle et linguistique par le biais des arts
Les arts sont essentiels à la création et au maintien de l'identité culturelle et linguistique. Au Manitoba, les francophones de souche, les Métis et les nouveaux arrivants parlant français vivent dans un contexte minoritaire. Malgré ce contexte minoritaire, notre communauté dynamique s'épanouit, trouve sa voix, s'affirme et contribue à la vitalité du Manitoba. Ces perspectives, ses forces et ses défis artistiques, culturels et linguistiques seront partagés et discutés lors de cette table ronde.
Building Cultural and Linguistic Identity through the Arts
The arts are essential in creating and maintaining cultural and linguistic identity. In Manitoba, francophones, Metis, and French-speaking newcomers live in a minority context. Despite the minority context, our vibrant francophone community flourishes, has a voice, affirms itself and contributes to the vitality of Manitoba. These artistic, cultural and linguistic perspectives, strengths and challenges will be shared and discussed at this panel.
Panélistes :
Gabriel Tougas Originaire de Winnipeg, Gabriel Tougas est un scénariste-réalisateur de télévision et de film. Sa filmographie professionnelle comprend le long-métrage dramatique Héliosols et le documentaire Cela était notre message, un portrait de l’identité des jeunes d’expression française au Manitoba. Dans son travail et dans la vie, il s’intéresse à l’écologisme, l’identité culturelle, l’engagement citoyen et les grands espaces.
Eric Plamondon
Genevieve Pelletier Geneviève Pelletier est une comédienne et metteure en scène canadienne de Winnipeg. Depuis 2012, elle est à la barre de la direction artistique du Théâtre Cercle Molière qui célèbre en 2019 ses 94 ans d’existence, la plus ancienne troupe de théâtre du pays. Elle s’intéresse aux croisements des cultures et des multiples possibilités s’ouvrant dans ce monde qui devient de plus en plus petit, provoquant des espaces de création fertiles et complexes.
Geneviève Pelletier is a Canadian actor and theater director from Winnipeg. She took over the reins of Canada’s oldest running theater (since 1925), le Théâtre Cercle Molière in 2012. She is interested in nurturing fertile creative spaces that include all cultures and voices.
Roxane Dupuis
Thème: Social Justice & Reconciliation; Art-Making
La danse comme processus de décolonisation : une praxis radicale de l’incarnation Cet atelier expérimental explore les efforts dynamiques en quête de lucidité et de pleine conscience, employés comme processus conjonctif d’imagination somatique visant à vivre de nouveau l’expérience de la danse à travers une sensibilité intérieure de la présence et de l’histoire.
Présentatrice:
Tanja Faylene Woloshen Tanja Faylene Woloshen BA Hon MFA BEd
Dance Artist/ Educator. Performs across N.A., & EU. Recent: Dance Studies Association Conference, Leimay NYC, YLDE AiR, “A Short History of Crazy Bone”, “Holy Wild”, IEATA Conference. Teaching: WHEAT, ULethbridge, UWinnipeg, and UBC-O.
Winnipeg, MB
Art beyond the bush… Heather Shillinglaw abordera la création d’installations artistiques au moyen de techniques mixtes pour recréer les histoires orales de sa famille et visualiser ses Nohkoms (ses grand-mères) comme des guérisseuses, tout en établissant par le biais de l’art la connexion que font les Métis entre le corps, l’âme et l’esprit, pour offrir un soutien face à la perte de la culture.
Présentatrice:
Heather Shillinglaw ‘Shillinglaw is a guest speaker, presenter, educator, curator, world traveller and an advocate for women and the challenges they face, Shillinglaw’s artwork has been a part of private and corporate collections across Canada for the past two decades. A devoted wife and a nurturing mother, working with in her community locally of all ages and globally; her artwork has been exhibited in numerous art galleries around the country and she’s taken her work and her wisdom beyond Canada’s borders to places that include Paraguay, Argentina, and Budapest among others.’
John Copley Writer Alberta Native News.
Edmonton, AB
Thème: Social Justice; Mental Health & Well-Being
Transformer la petite enfance au moyen de la musique Vancouver Symphony Orchestra School of Music, Vancouver BC
En abordant les transformations positives rendues possibles par la technologie, nous présenterons les Ressources pédagogiques pour la petite enfance (Early Childhood Education Resources), un coffre à outils numérique composé de vidéos et un nouveau livre d’images créé pour aider les parents et les enseignants à proposer des activités musicales aux jeunes enfants.
Présentatrices:
Caroline Brendel Pacheco Caroline Brendel Pacheco is a Brazilian music educator and scholar, interested in music education, childhood development, and anti-racism education. She is currently a PhD Candidate at Simon Fraser University.
&
Angela Elster Ms. Elster, one of Canada’s preeminent Arts & Learning executives, is currently the Vice President, Vancouver Symphony Orchestra School of Music and Community Programs. Following three decades of leadership, most recently as Senior Vice President of The Royal Conservatory where she launched ‘Learning Through the Arts’ in addition to many other successful education and wellness programs. She has held leadership positions with the Coalition for Music Education and the Canadian Network for Arts and Learning and currently leads several Canadian creative projects. She holds a Bachelor of Music from the University of Toronto, an MA from OISE and the Certificate of Leadership in Expressive Arts from the European Graduate School where she is in the process of completing her PhD. She brings to organizations demonstrated expertise in teaching, research, curriculum development, government relations, fundraising and strategic planning. Central to all of her work is the creativity, inspiration, excellent quality, depth, and joy she learned through her music education and music teaching. Angela was awarded one of Canada’s highest honors – the Meritorious Service Medal from the Right Honourable David Johnston, former Governor General of Canada recognizing outstanding accomplishments that set an example and bring benefit to our country.
Vancouver, BC
Le Manitoba Theatre for Young People et le Native Youth Theatre Les personnel et les élèves du Native Youth Theatre et du Manitoba Theatre for Young People explorent la relation entre leurs compagnies et présentent une brève création programmée au 24/7 Performing Arts Festival.
Présentatrices:
Heather Russell-Smith Heather Russell-Smith is an actor and drama educator. As MTYP’s Drama Outreach Coordinator, she values the chance to discover every day the positive impact that theatre has in the lives of children.
&
Nova Courchene Nova Courchene, Indigenous Project Coordinator
Nova Courchene is Anishinaabe-kwe from Sagkeeng First Nation and Rolling River in Manitoba. She is the Assistant Program Director at the Native Youth Theatre at Manitoba Theatre for Young People.
Winnipeg, MB
Thème: Social Justice & Reconciliation; Working with Youth
Sept visions : la réconciliation au moyen du théâtre Sarasvàti Production mène un ambitieux projet de collaboration avec les jeunes Autochtones afin d’explorer leurs expériences de la vie au sein d’une nation colonisée. Ils partageront les processus, les conclusions et les leçons tirées de cette expérience.
Présentatrices: The presentation is by a theatre company. Sarasvàti Productions is experimental and transformative theatre that presents significant social issues; engages in community collaboration; and supports emerging artists. An active independent theatre company in Winnipeg since 2000.
Specific staff and artists who will be presenting are:
Darla Contois Darla Contois, Project Facilitator
Darla Contois is a Cree/Salteaux artist from Misipawistik Cree Nation in Manitoba. She graduated from Toronto's Centre for Indigenous Theatre and won the Emerging Artist Award at Summerworks 2017 for "White Man’s Indian".
Marsha Knight Marsha Knight, Indigenous Coordinator
Marsha Knight has worked in the theatre and film industry for over 20 years. She has performed on stages nationally as well as at the Edinburgh Fringe Festival.
&
Hope McIntyre Hope McIntyre, Artistic Director
Hope has a BFA in performance and an MFA in theatre directing. She is a published playwright, free-lance director, and teaches at the University of Winnipeg.
Winnipeg, MB
Thème: Arts as a Cultural Medium; International Perspectives
Employer différents styles d’apprentissage pour rehausser la pratique réfléchie dans le secteur informel au Kenya Au Kenya, le secteur informel est responsable de la production d’artisanat, de vêtements, de tissus, de meubles et d’autres produits africains iconiques, qui sont échangés sur les marchés mondiaux. Les conclusions de nos recherches et leurs contributions potentielles à l’économie et au développement du Kenya sont instructives, et on peut en tirer des leçons et des implications importantes pour le monde de l’éducation artistique.
Présentatrice:
Mary Clare Kidenda Mary Clare Kidenda holds a Doctorate in Design and Visual Arts that focused on Digital Design Training Model for the Jua Kali in Kenya. She is the current Chair of the Department of Design and Creative Media, School of Creative Arts and Media Technology.
Kenya
L’intégration des arts : Visions et réalités Notre équipe de recherche s’efforce de mieux comprendre comment appuyer les enseignants du primaire en milieu rural dans leurs efforts d’enseigner les arts de façon durable à tous les chapitres du curriculum. Nous nous penchons spécifiquement sur les stratégies et les perspectives de l’approche globale de l’école, étant conscients que la survie de ce qui se passe en salle de classe est formée par de nombreux « joueurs », ainsi que différents facteurs sociaux, politiques, économiques et culturels.
Présentateur:
Ralph Buck Ralph Buck is Head of Dance Studies, University of Auckland. He has been recognised with several teaching, research and leadership awards. His research and teaching has been presented around the world and in leading research journals and books. His work with international organizations draws attention to potential roles of dance as a dynamic agent for change within security, health and education concerns.
Nouvelle-Zélande
Thème: Arts & Learning for Youth & Children; Artist Partnerships; International Perspectives
Repenser la notion d’artiste-en-résidence Notre équipe d’éducation artistique a conçu un programme d’accueil flexible qui repense les notions traditionnelles liées à l’artiste-en-résidence, afin de se pencher davantage sur les avantages mutuels en nature et la réduction des dépenses. Notre rapport propose une gamme de stratégies employées dans le cadre d’expériences avec des artistes-en-résidence dans les domaines du théâtre, de la musique, des arts visuels et des sciences humaines, qui ont eu lieu dans nos écoles et nos universités en 2018-2019.
Présentatrice:
Neryl Jeanneret Associate Professor Neryl Jeanneret lectures in undergraduate and postgraduate music and arts education at the Melbourne Graduate School of Education where she leads the Artistic and Creative Education group. Her research has focused on artists working with children and young people, engagement in music classrooms, teacher education in the arts, and Creative Education.
Australie
L’expérience Artground : Créer une communauté d’artistes pour développer des œuvres pour les jeunes publics Ce récit d’une recherche suit le programme d’incubation Groundbreakers (2018) créé par The Artground (Singapour), dans lequel des artistes choisis s’engagent dans un processus d’une durée d’un an pour conceptualiser, créer et mettre à l’essai des œuvres destinées aux jeunes publics. Les conclusions de cette recherche se veulent une réflexion sur le processus de création et sur les considérations pratiques liées à la création d’œuvres pour un jeune public, la quête d’équilibre entre performance, interactivité, implication des enfants et invitation à jouer.
Présentateur:
Chee Hoo Lum Chee-Hoo Lum is Associate Professor of Music Education in the Visual & Performing Academic Group at the National Institute of Education. He is the head of UNESCO-NIE Centre for Arts Research in Education. Chee Hoo's research interests include issues towards identity, cultural diversity and multiculturalism, technology and globalization in music education, creativity, and elementary music methods.
Singapour
Thème: Social Justice & Reconciliation; Visual Art
Le pouvoir de l’émotion et des sens Le jeu et la production artistique sont des activités réparatrices. Le temps est venu de repenser la manière dont des projets artistiques peuvent générer de l’enthousiasme et des interactions et offrir des expériences enrichissantes pour les publics de tout âge, niveau de compétence, sexes, origine et statut socioéconomique.
Présentatrice:
Betty Carpick Betty Carpick is an inter-disciplinary artist, educator, and environmentalist whose practice looks at issues in serious and playful ways. She’s of Cree descent from Northern Manitoba and lives in Thunder Bay, Ontario.
Thunder Bay, ON
Explorer la Vérité et la réconciliation grâce au pouvoir des arts Cette présentation donnera les résultats d’une étude menée au sein d’une école secondaire parallèle autochtone, où l’on emploie les arts visuels comme outil pour explorer l’appel à l’action mis de l’avant dans le Rapport de la Commission de vérité et réconciliation du Canada.
Présentateur:
Dr Peter Vietgen Dr. Peter Vietgen is an Associate Professor of Art Education in the Faculty of Education, Brock University, and is the current President of the Canadian Society for Education through Art.
St. Catharines, ON
Les sessions parallèles sont sujettes à changement.